Bij de kortlopende reis- en annuleringsverzekering die u afsluit, werken wij samen met Allianz Global Assistance. De volgende voorwaarden zijn van toepassing op deze verzekeringen:

Veelgestelde vragen over Allianz reisverzekeringen
Hieronder vindt u antwoorden op veelgestelde vragen, van de voordelen van een reisverzekering tot het claimproces.
Algemene vragen
Waarom heb ik een reisverzekering nodig?
Een reisverzekering beschermt u tegen bepaalde financiële risico’s en verliezen die kunnen optreden tijdens het reizen. Annulerings- en onderbrekingsuitkeringen kunnen niet-terugbetaalbare, vooruitbetaalde reiskosten (tot het bedrag van uw polislimieten) voor u vergoeden als uw reis wordt geannuleerd of onderbroken om een verzekerde reden. Afhankelijk van de reisverzekering die u afsluit, kan de verzekering u ook cruciale hulp bieden bij een medisch noodgeval; u vergoeden voor verliezen veroorzaakt door een verzekerde reisvertraging, vertraging of verlies/beschadiging van uw bagage; en ook hulp bieden in andere situaties (opgesomd in de voorwaarden).
Wat valt er onder niet-terugbetaalbare kosten?
Niet-terugbetaalbare kosten kunnen vooruitbetaalde reisdeposito’s/betalingen omvatten met betrekking tot diensten afgesloten bij Garden Tours B.V. die verloren zouden gaan als u voor vertrek van de reis om een verzekerde reden moet annuleren.
Wie kan deze verzekering kopen?
Deze reisverzekering is bedoeld voor u als u een of meer vliegtickets boekt op de website van Garden Tours B.V. om te reizen naar bestemmingen die worden aangeboden door Garden Tours B.V. (met uitzondering van bestemmingen die zijn uitgesloten op de verzekering) en als u beschermd wilt worden tegen mogelijke onvoorziene gebeurtenissen buiten uw macht, die zich voor of tijdens uw reis kunnen voordoen.
Om een verzekering af te sluiten moet u woonachtig zijn in Nederland.
Deze verzekering is niet geschikt voor u als:
- u tijdens uw reis deelneemt aan bepaalde extreme sportactiviteiten of sportwedstrijden;
- u meerdere reizen binnen een jaar wilt verzekeren;
- uw reis al begonnen is;
- uw reis plaatsvindt in een land dat is uitgesloten op de verzekering;
- u al verzekerd bent op een andere verzekering met dezelfde dekking.
Wat dekken reisverzekeringen?
Afhankelijk van de reisverzekering die u afsluit, kan uw polis voordelen bieden voor een aantal situaties die zich voor of tijdens uw reis kunnen voordoen. Deze voordelen kunnen het volgende omvatten:
- Annulering van de reis;
- Reisonderbreking;
- Medisch noodvervoer;
- Medische noodkosten;
- Beschadigde/verloren/gestolen/vertraagde bagage;
- Reisvertraging.
Opmerking: Niet alle verzekeringen omvatten alle hier vermelde voordelen. Raadpleeg de bijbehorende voorwaarden.
Wie wordt gedekt door mijn reisverzekering?
De reisverzekering dekt alleen personen die als verzekerden op het polisblad staan vermeld. Familieleden en/of reisgenoten zijn niet gedekt, tenzij ze op het polisblad worden genoemd.
Hoe kan ik een reisverzekering afsluiten?
Een reisverzekering wordt als optie aangeboden bij de aankoop van uw vliegtickets. U hoeft het alleen maar aan uw winkelmandje toe te voegen en uw tickets zijn verzekerd zodra uw bestelling is betaald.
Hoe kan ik mijn reisverzekering opzeggen?
U kunt een annuleringsverzoek indienen via info@gardentours.nl. U krijgt uw geld terug als u annuleert binnen de aangegeven herroepingstermijn die vermeld staat in de bevestigingsmail, op voorwaarde dat er geen schade is ingediend en uw reis nog niet is begonnen.
Waar kan ik mijn polisnummer vinden?
Het polisnummer staat in de bevestigingse-mail die u heeft ontvangen of op het polisblad dat u na de aankoop van de verzekering heeft ontvangen.
Hoe weet ik wat mijn dekkingslimieten zijn?
Raadpleeg het dekkingsoverzicht van de voorwaarden van uw reisverzekering, dat u per e-mail ontvangt. Hier vindt u alle details van uw verzekering, inclusief voordelen, dekkingslimieten, verzekerde redenen en uitsluitingen.
Specifieke vragen over dekkingen
Annulering
Ik wil niet meer reizen. Kan ik de kosten van mijn vliegticket terugkrijgen?
Nee, een annuleringsverzekering biedt geen dekking wanneer u van gedachten verandert over uw reis.
Mijn reis wordt geannuleerd door een reisorganisator, kan ik mijn reiskosten terugbetaald krijgen?
Nee, een annuleringsverzekering dekt geen annulering door de reisorganisator. Alleen annulering door u, en voor een verzekerde reden, komt in aanmerking voor een vergoeding van uw annuleringsverzekering.
Om een vergoeding te krijgen in geval van annulering door de reisorganisator, nodigen wij u uit om rechtstreeks contact op te nemen met de klantenservice van de reisorganisator.
Ik heb een medische aandoening waardoor ik niet kan reizen. Kan ik annuleren en de kosten van mijn reis vergoed krijgen?
Vergoeding voor annulering als gevolg van een reeds bestaande medische aandoening is afhankelijk van het land waar u woont en de status van de medische aandoening op het moment dat u de reisverzekering afsloot. Raadpleeg de voorwaarden.
Reisvertraging
Ik heb mijn vlucht gemist door een vertraging van het plaatselijke openbaar vervoer. Ben ik gedekt?
Ja, als u uw vlucht mist door vertraging van een reisvervoerder (zoals een vlucht, trein of bus) of plaatselijk openbaar vervoer, komt u in aanmerking voor vergoeding van extra vervoerskosten om uw bestemming te bereiken of naar huis terug te keren. Raadpleeg de voorwaarden voor de volledige lijst van verzekerde gebeurtenissen.
Ik heb mijn vlucht gemist omdat ik niet wakker werd. Word ik gedekt?
Nee, de verzekering biedt geen vergoeding als u uw vlucht mist door uw eigen vertraging.
Mijn vlucht is vertraagd, ben ik gedekt door de verzekering?
Als uw vlucht vertraagd is, kunt u een vergoeding krijgen voor de kosten van accommodatie, vervoer en maaltijden in uw wachttijd. Raadpleeg de voorwaarden om te weten wat de minimale vertraging is om in aanmerking te komen voor vergoeding. Deze dekking is een aanvulling op de door de luchtvaartmaatschappij voorgestelde oplossingen.
Bagage dekking
Mijn bagage is beschadigd, verloren of gestolen tijdens de reis: waarvoor ben ik gedekt?
Indien uw bagage verloren, beschadigd of gestolen is tijdens uw reis, krijgt u een vergoeding voor reparatie of vervanging. Raadpleeg de gedetailleerde voorwaarden en uitsluitingen in de voorwaarden.
Mijn bagage is vertraagd, waarvoor ben ik gedekt?
Als uw bagage vertraging oploopt bij de luchtvaartmaatschappij, krijgt u een vergoeding voor de kosten die u maakt voor het aanschaffen van essentiële zaken totdat de bagage arriveert. Raadpleeg de voorwaarden om te weten wat de minimale vertraging is om in aanmerking te komen voor vergoeding. Deze dekking is een aanvulling op de door de luchtvaartmaatschappij voorgestelde oplossingen.
Medische nooddekking
Dekt de verzekering medische kosten in het buitenland?
Met de medische nooddekking kunt u:
- een vergoeding krijgen voor onvoorziene dringende medische kosten die u maakt tijdens uw reis in het buitenland, zoals een bezoek aan een lokale arts in geval van een kleine gezondheidskwestie (zoals buikgriep, keelpijn), medische onderzoeken en/of medicijnen voorgeschreven door een lokale arts (bloedonderzoek, radiologisch onderzoek), en dringende tandartskosten, bijvoorbeeld in geval van ernstige kiespijn;
- profiteren van de vergoeding van hospitalisatiekosten als u als ziekenhuispatiënt moet worden opgenomen bij een ongeval of een ernstig gezondheidsprobleem (hospitalisatiekosten, chirurgie, onderzoeken);
- profiteren van de betaling voor medisch noodzakelijk vervoer naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis of een geschikte faciliteit, evenals medische repatriëring naar huis na een verzekerde ziekte of verwonding.
Kan ik een repatriëring aanvragen als ik gezondheidsproblemen krijg tijdens mijn reis?
Alle beslissingen over uw repatriëring moeten worden genomen door medische professionals. Als u ernstig ziek of gewond raakt of een medische aandoening ontwikkelt, moet u of iemand namens u contact met ons opnemen (medische hulpdienst van Allianz), en wij moeten al het vervoer van tevoren regelen.
Als wij het vervoer niet hebben goedgekeurd of geregeld, zullen wij alleen betalen tot het bedrag dat wij zouden hebben betaald als wij het vervoer hadden geregeld en zullen wij geen verantwoordelijkheid nemen voor vervoer dat wij niet hebben goedgekeurd of geregeld.
Houd er rekening mee dat:
- een verstuiking of verkoudheid niet voldoende is om medische evacuatie of repatriëring te rechtvaardigen;
- vervoer alleen mogelijk is als uw toestand gestabiliseerd is en/of als u vervoerbaar bent.
Hoe neem ik contact op met de medische hulpdienst?
De medische hulpdienst is beschikbaar op maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 17:00 op het telefoonnummer +31 (0) 88 007 1300.
U kunt ook contact met ons opnemen via info@gardentours.nl.
Uitsluitingen
Zijn er uitsluitingen op mijn verzekering?
Ja, er zijn uitsluitingen op de reisverzekering. Dit zijn specifieke situaties of omstandigheden waarvoor de verzekering niet geldt. Enkele veelvoorkomende uitsluitingen zijn risicovolle activiteiten zoals extreme sporten, oorlogshandelingen of terrorisme. De lijst met algemene uitsluitingen is beschikbaar in de voorwaarden.
Een claim indienen
Hoe dien ik een claim in?
De snelste en eenvoudigste manier om een claim in te dienen is door naar de website te gaan op https://www.gardentours.nl/contact/. Om te beginnen heeft u uw e-mailadres of polisnummer nodig, evenals uw vertrekdatum of aankoopdatum van de polis.U kunt ook contact met ons opnemen via info@gardentours.nl of +31 (0) 88 007 1300.Documentatie ter ondersteuning van uw claim is vereist voordat wij uw claim kunnen beoordelen. Zodra u uw claim heeft ingediend, ontvangt u een bevestigingse-mail.
Hoe controleer ik de status van een claim?
Voor de snelste service controleert u de status van uw claim online op https://www.gardentours.nl/contact/.
Waar kan ik mijn polisnummer vinden?
Het polisnummer staat in de bevestigingse-mail die u heeft ontvangen of op het polisblad dat u na het afsluiten van de verzekering heeft ontvangen.
Waarom moet ik documentatie indienen?
Ondersteunende documentatie stelt ons in staat om uw claim te verifiëren en is nodig om het beoordelingsproces te starten. Welke documentatie nodig is, hangt af van het type claim en de reden. Het kan gaan om ontvangstbewijzen, mededelingen en facturen van uw reisaanbieders, medische dossiers, politierapporten, foto’s, enzovoort.
Waarom is mijn claim afgewezen?
Enkele veel voorkomende redenen voor het afwijzen van claims zijn bijvoorbeeld:
- De reden van uw claim staat vermeld onder “Algemene uitsluitingen” in de voorwaarden.
- De reden van uw claim voldoet niet aan de vereisten die in de polis staan vermeld.
Het is belangrijk om de voorwaarden te lezen voordat je op reis gaat of een claim indient om te begrijpen wat wel en niet verzekerd is.